dissabte, 23 de setembre del 2017

L'Epifania de Semur-en-Auxois (Bourgogne)

L'església de Nôtre-Dame de Semur-en-Auxois està a la Bourgogne, en el departament de la Côte d'Or.  És un edifici d'estil gòtic però els seus origens constructius es remunten al segle XI, amb importants reconstruccions durant els segles XIII i XIV. 

Collegiale de Nôtre-Dame. Semur-en-Auxois (21). Photo: J. Montlló

En la capella lateral des Fonts Baptismaux (les Piles Baptismals), es pot observar un altar coronat per un frontó amb la representació de l'Adoració dels Reis. La capella estava tancada a pany i forrellat i la foto es va fer com es va poder, però és millor que res.


Entrée à la Chapelle des Fonts Baptismaux. 

Aquestes imatges formen part del retaule d'un altar que es troba adossat a una de les parets de l'interior de la capella. Està fet en pedra calcària del país i data de 1540. S'hi representen varies escenes de la vida de Jesús. La imatge que veieu correspon a L'Adoració.

Adoration des Rois Mages. Chapelle des Fonts Baptismaux. Photo: L. Bosch

dijous, 21 de setembre del 2017

Representacions nadalenques a la Basílica de Santa Maria Magdalena de Vezelay

El timpà sud de la basílica de Santa Maria Magdalena de Vezelay (La Borgonya) ens ofereix una seqüència esplèndida d'alguns episodis de la infància de Jesús, com podeu veure a la imatge.

Abans però, caldria dir breument que Vezelay i la seva basílica formen part del Patrimoni Mundial de la Unesco des de 1979. A més Vezelay fou un dels punts importants pels cristians de l'edat mitja dins el camí de Saint Jacques. Es va construir entre el 1120 i el 1150. Actualment està en procés de restauració.


Basilique de Sainte-Marie-Magdelaine de Vezelay. Photo: J. Montlló
La basílica està en fase de restauració. Timpà sud. Foto: L. Bosch
Pel que fa a les escenes que ens interessen aquí, dir que el timpà està dividit en dues zones: la part alta i la part baixa. A la part alta hi trobem la representació dels reis: l'Epifania. A la zona baixa trobem, en primer lloc l'Anunciació a Maria de l'arcàngel Gabriel; tot seguit, la visitació de Maria a la seva cosina Isabel. Finalment, l'adoració dels pastors i el Naixement. 

Un fet curiós és el fet de que en l'escena del Naixement, hi ha un quart personatge: es tracta d'una sage-femme (la llevadora), que confirma la virginitat de la Mare de Déu.

Segons un especialista en art religiós que vàrem trobar allí durant la nostra visita, el timpà va ser realitzat entre 1222 a 1229 i la iconografia de la llevadora associada al Naixement desapareixerà al segle XIII. 


Escenes en procés de restauració. Timpà sud.
Detall de l'adoració dels Reis. El Nen Jesús ha estat decapitat durant la Revolució Francesa.
Foto: L. Bosch


Detall de l'adoració dels pastors i del Naixement.



dimarts, 19 de setembre del 2017

Representacions del Naixement i l'Epifania a l'Abadia de Fontenay - França


Abbaye de Fontenay. Vue générale. Photo: L. Bosch

Image de l'église cistercienne. Foto: J. Montlló

L'abadia de Fontenay (Marmagne - França), situada a la Borgonya, és una de les esglésies cistercenques més antigues: la seva construcció data del 1139 al 1147. És també una de les poques abadies del segle XII que han arribat intactes fins els nostres dies. 

Des de l'any 1981 l'edifici forma part del Patrimoni de la Humanitat de la UNESCO.

Segons la voluntat de Sant Bernard i del capítol general de l'Ordre de Cîteaux, l'edifici està construit amb una gran senzillesa, segons el model típic de l'arquitectura romànica de la Bourgogne: creu llatina, façana sense decoració i capitells molt ornats amb fulles. 

A l' interior, es pot observar una Mare de Déu amb el nen, del segle XII, que durant molts anys va estar a l'intempèrie, en el cementiri de Touillon. El cor està recobert per rajols esmaltats dels segles XII i XIII i un conjunt de pedres tombals, entre elles la del bisbe anglès Ebrard de Norwich, que va finançar la construcció de l'abadia.


Adossé contre le mur du chevet, le retable qui devait orner l'ancien autel. XIIIe siècle.
Photo: L. Bosch

Détail du retable. Photo: J. Montlló

Al fons de la nau, destaca un retaule de pedra del segle XIII que probablement formava part de l'altar. S'hi representen varies escenes de l'Evangeli. Les que us vull mostrar són les del Naixement i l'Adoració dels Reis. Com podeu veure a les imatges, mentre el bou i la mula abrigallen i mantenen l'escalfor al Nen Jesús, Maria i Josep descansen; ell assegut amb el cap reposant en el bastó i ella estirada, coberta amb una màrfega i amb el cap reposant damunt d'un coixí.
A mà dreta, una escena amb l'Adoració dels Reis, dos dempeus i un agenollat besant els peus del Nen Jesús (al que li manca el cap). Maria el sosté dempeus sobre els seus genolls.



Scéne de la Nativité. On peut observer les traces de peinture rouge. Photo: L. Bosch

Scéne de l'Adoration des Rois Mages. Photo: L. Bosch

No és gens extrany, trobar a moltíssimes esglésies de França els caps decapitats o les cares picotejades per l'escarpa fins a fer desaparèixer l'imatge. La majoria d'aquests atemptats contra el patrimoni religiós es van dur a terme durant la Revolució Francesa.